Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden TROA.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN TROA.nl

Dit zijn de algemene voorwaarden van TROA. Hierin leest u welke rechten en plichten wij en uzelf hebben. Op alle overeenkomsten gesloten met TROA zijn de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing.

Artikel 1 – Wanneer zijn deze voorwaarden van toepassing?

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke opdracht tot dienstverlening die een particuliere klant verleent aan TROA om zijn onroerende zaak te verkopen.

Artikel 2 – Wat betekenen bepaalde begrippen?

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Particuliere klant: opdrachtgever, verkoper onroerende zaak, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (consument).
  • TROA: Een individuele makelaar, een medewerker, dan wel het bedrijf TROA in haar geheel.
  • Commissie: de vergoeding die de consument aan de makelaar betaalt voor zijn dienstverlening exclusief bijkomende kosten.
  • Redelijke vergoeding: het bedrag gelijkgesteld met de hoogte van de commissie.
  • Schriftelijk: onder schriftelijk wordt ook verstaan per e-mail.

Artikel 3 – Hoe regelt TROA de verkoopopdracht?

TROA legt de verkoopopdracht schriftelijk vast. Uit die schriftelijke vastlegging blijkt dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn.

De opdracht bevat in ieder geval een duidelijke omschrijving van de dienstverlening en de hoogte van de commissie te betalen door de koper. Trekt de opdrachtgever de opdracht in zonder overeenstemming met TROA, mag TROA de commissie in rekening brengen die zij normaal in rekening hadden gebracht aan de koper. De commissie wordt dan vervangen door een redelijke vergoeding van de verrichte werkzaamheden voor rekening van de opdrachtgever. Afhankelijk van het moment dat de opdracht ingetrokken wordt, kan TROA de redelijke vergoeding matigen. Indien TROA al haar werkzaamheden heeft verricht, staat de redelijke vergoeding gelijk aan de in rekening te brengen commissie bij de koper. De redelijke vergoeding wordt in rekening gebracht bij de opdrachtgever.

Geeft de opdrachtgever TROA later opdracht om andere of aanvullende diensten uit te voeren, dan bevestigt TROA dit schriftelijk voor akkoord, inclusief de prijsafspraken voor deze dienstverlening. TROA kan daarbij gebruik maken van een prijslijst met een overzicht van haar tarieven en kosten aan derden.

De commissie en de kosten in de opdracht zijn exclusief BTW.

Als de opdrachtgever het aanbod van TROA aanvaardt, is er sprake van een opdracht. Bij een verschil van mening moet TROA kunnen aantonen dat de opdrachtgever het aanbod heeft aanvaard. Als TROA dat niet kan, hoeft de opdrachtgever in geen enkele omstandigheid TROA iets te betalen.

Artikel 4 – Heeft u bedenktijd?

De particuliere opdrachtgever heeft 14 dagen wettelijke bedenktijd. Indien de aard van de opdracht blijk geeft dat TROA direct aan de slag gaat voor de opdrachtgever, mag TROA de redelijke vergoeding in rekening brengen gedurende de bedenktijd, voor de werkzaamheden die al verricht zijn.

Wil de opdrachtgever de opdracht binnen de bedenktijd ontbinden? Dan moet hij dat binnen de bedenktijd schriftelijk aan TROA melden.

Artikel 5 – Welke verplichtingen heeft TROA?

  • TROA voert de opdracht zorgvuldig en deskundig uit. Zij behartigt hierbij de belangen van de opdrachtgever.
  • TROA houdt de opdrachtgever regelmatig op de hoogte van de vorderingen.
  • TROA houdt zich bij de verwerking van persoonsgegevens aan de wettelijke bepalingen.
  • TROA mag niet namens de opdrachtgever een overeenkomst sluiten, tenzij de opdrachtgever hiervoor een schriftelijke volmacht heeft gegeven.

Artikel 6 – Welke verplichtingen heeft u?

De opdrachtgever geeft TROA alle informatie die nodig is om de opdracht uit te voeren.

Indien de opdrachtgever zaken verzwijgt dan wel bewust niet meld is TROA gerechtigd de redelijke vergoeding in rekening te brengen indien door die omstandigheden geen verkoop tot stand komt.

De opdrachtgever mag geen activiteiten ontplooien die TROA bij het vervullen van haar opdracht kunnen hinderen. De opdrachtgever mag bijvoorbeeld geen andere makelaar inschakelen. Indien de opdrachtgever dit alsnog doet, mag TROA de redelijke vergoeding in rekening brengen conform artikel 3 van deze algemene voorwaarden.

De opdrachtgever stelt TROA in staat haar verplichtingen in het kader van de Wwft en eventuele andere wettelijke verplichtingen te vervullen. Indien de opdrachtgever hier geen medewerking aan verleend mag TROA zonder enige gebonden/gehoudenheid de opdracht teruggeven en de redelijke vergoeding in rekening brengen conform artikel 3 van deze algemene voorwaarden.

Als het pand of perceel van de opdrachtgever verkocht is en de koper een beroep doet op een ontbindende of opschortende voorwaarde in de koopovereenkomst of op ontbinding binnen de wettelijke bedenktijd, moet de opdrachtgever dit direct schriftelijk aan TROA melden. In dat geval mag TROA afhankelijk van de omstandigheden, de redelijke vergoeding in rekening brengen conform artikel 3 van deze algemene voorwaarden.

Artikel 7 – Welke werkzaamheden voert TROA uit?

TROA voert voor de opdrachtgever de werkzaamheden uit die nodig zijn voor de vervulling van de opdracht. De opdracht omvat de waardebepaling en de verkoop van een onroerende zaak, ofwel het verrichten van andere schriftelijk overeengekomen dienstverlening.

De koper betaalt een commissie aan TROA over de verkoopprijs. De opdrachtgever betaalt aan TROA niets bij een volledige verkoop, dan wel een verkoop die niet slaagt, niet te wijten aan de opdrachtgever.

Alle afgesproken werkzaamheden worden duidelijk, begrijpelijk en zo concreet als redelijkerwijs schriftelijk vastgelegd.

De opdracht tot het verkopen van een onroerende zaak bevat de volgende werkzaamheden:

  • Het beoordelen van de waarde van de onroerende zaak;
  • Het geven van advies over (het voeren van) de onderhandelingen;
  • Het voeren van onderhandelingen.

Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen omvat de opdracht tot bemiddeling daarnaast ten minste de volgende werkzaamheden:

  • Het uitvoeren van de benodigde promotionele activiteiten en het verzorgen van het benodigde promotiemateriaal;
  • Informatie verzamelen en opvragen over juridische, fiscale, bouwkundige en andere van belang zijnde aspecten betreffende de onroerende zaak en hierover zo nodig informeren;
  • Het helpen bij het verkrijgen van een energielabel of energieprestatiecertificaat;
  • Het organiseren van bezichtigingen door de opdrachtgever;
  • Begeleiden en het opstellen van de koopovereenkomst;
  • Het begeleiden bij de afwikkeling van de verkoop.

Artikel 8 – Wanneer heeft TROA de opdracht vervuld?

Tenzij met de opdrachtgever iets anders is afgesproken geldt het volgende:

  • TROA heeft zijn opdracht vervuld, zodra de afgesproken prestatie is geleverd.
  • Bij een opdracht tot bemiddeling is de opdracht vervuld als de koopovereenkomst door beide partijen is ondertekend. TROA moet de opdrachtgever dan nog wel bij de afwikkeling begeleiden. Een opdracht tot bemiddeling is ook vervuld als tijdens de looptijd van de opdracht een koopovereenkomst tot stand komt die niet het gevolg is van de door TROA verleende diensten. Als de opdrachtgever de onroerende zaak zelf verkoopt, is de opdracht door TROA vervuld. TROA kan dan de redelijke vergoeding in rekening brengen conform artikel 3 van deze algemene voorwaarden.

Bij koopovereenkomsten waarin opschortende of ontbindende voorwaarden staan (de wettelijke bedenktijd daaronder begrepen), is de opdracht pas vervuld als de opschortende voorwaarden zijn vervuld en partijen geen beroep meer kunnen doen op een ontbindende voorwaarde. Uitgesloten de situatie indien het beroep op deze voorwaarden wordt gedaan door de opdrachtgever, dan wel door de koper, te wijten aan de opdrachtgever.

Artikel 9 – Hoe wordt de commissie berekend?

De opdrachtgever spreekt met TROA vooraf af hoeveel commissie TROA in rekening zal brengen bij de koper. Het gaat dan om een percentage van de koopsom. De redelijke vergoeding benoemd in artikel 3 van de algemene voorwaarden, staat gelijk aan dit percentage.

Tenzij anders is afgesproken is de koopsom het bedrag dat de koper aan de opdrachtgever moet betalen. Dit bedrag is exclusief de kosten voor de overdracht, zoals overdrachtsbelasting, notariskosten en kadastrale rechten.

Voor meer bijzondere gevallen zijn vaak aanvullende afspraken nodig. Tenzij anders afgesproken wordt onder koopsom verstaan:

  • Als over de koopsom BTW is verschuldigd: het bedrag inclusief BTW.
  • Bij nieuwbouw: de koop- en aanneemsom tezamen, inclusief BTW.
  • Bij erfpacht en/of opstal: het bedrag dat koper en opdrachtgever overeenkomen, vermeerderd met een bedrag gelijk aan het tienvoud van de periodieke vergoeding op jaarbasis.

De commissie die de koper betaalt wordt als volgt vastgesteld:

De commissie wordt in overeenstemming met de opdrachtgever vastgesteld, afhankelijk van het object, de aard van de hoeveelheid van promotiewerkzaamheden, en de verwachte duur dat het object te koop staat, in het kader van niet hedendaagse objecten zoals bijv. een molen. Bij nieuwbouwprojecten bedraagt de commissie 1,2% van de volledige verkoopprijs.

Voorbeeld: Een commissie van €2000 is inclusief BTW dus €2420.

De commissie van TROA wordt gezamenlijk met de koopprijs voldaan aan de notaris door de koper. De notaris zorgt dat het bedrag ter hoogte van de commissie wordt voldaan aan TROA. In de koopovereenkomst worden deze bedragen zorgvuldig opgenomen.

Artikel 10 – Welke kosten brengt TROA in rekening?

Naar de commissie kan TROA ook kosten in rekening brengen, bijvoorbeeld voor advertenties. TROA brengt die kosten alleen in rekening als de opdrachtgever hiermee vooraf heeft ingestemd. Gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd.

Artikel 11 – Wanneer heeft TROA recht op Commissie en gemaakte kosten?

  • Heeft TROA pas recht op de commissie, als de opdracht is vervuld.
  • Tenzij de verkoop niet slaagt door omstandigheden te wijten aan de opdrachtgever.
  • De opdrachtgever hoeft geen rente te betalen over de periode tussen het vervuld zijn van de opdracht en de juridische levering.

Artikel 12 – Kan TROA de opdracht teruggeven?

TROA kan de opdracht alleen teruggeven als hij daar gewichtige redenen voor heeft. Een gewichtige reden is in ieder geval:

  • Wanneer uit de markt blijkt dat de verkoopinspanningen van TROA zeer moeizaam gaan, dan wel doelloos, dan wel uitzichtloos zijn, waardoor een verkoop na beoordeling van TROA niet mogelijk blijkt.
  • Een ernstige verstoring van de relatie tussen TROA en de opdrachtgever. TROA geeft schriftelijk aan als zij de opdracht teruggeeft.

De opdrachtgever hoeft TROA geen commissie dan wel redelijke vergoeding te betalen als zij de opdracht teruggeeft. Dat kan anders zijn als de teruggave aan de opdrachtgever te wijten is. Gemaakte kosten/redelijke vergoeding moet de opdrachtgever wel betalen, tenzij dit onredelijk is.

Artikel 13 – Kan de opdrachtgever de opdracht intrekken?

De opdrachtgever mag de opdracht altijd intrekken, bij voorkeur schriftelijk. Hierbij geldt geen opzegtermijn.

Is de opdracht door twee of meer personen verstrekt? Dan kan de opdracht ook alleen door deze opdrachtgevers gezamenlijk worden ingetrokken.

TROA heeft bij intrekking recht op vergoeding van de afgesproken commissie dan wel redelijke vergoeding, voor zover zij aangevangen is met haar werkzaamheden. TROA heeft recht op een deel van de commissie dan wel de redelijke vergoeding, tenzij in de opdracht iets anders is afgesproken.

De opdrachtgever is verplicht om eventuele schade te vergoeden die TROA door de intrekking lijdt.

Artikel 14 – Wat doet TROA als de opdrachtgever niet op tijd betaalt?

Als de opdrachtgever niet op tijd betaalt, stuurt TROA een betalingsherinnering. De opdrachtgever krijgt dan de gelegenheid om alsnog binnen twee weken na ontvangst van de herinnering te betalen.

Betaalt de opdrachtgever niet binnen deze twee weken? Dan is de opdrachtgever in verzuim en mag TROA de wettelijke rente in rekening brengen.

Na de genoemde twee weken mag TROA het openstaande bedrag (laten) invorderen. De kosten hiervan (bijvoorbeeld incassokosten) zijn dan voor rekening van de opdrachtgever, tenzij de rechter of geschillencommissie anders beslist. Er zijn wel wettelijke grenzen aan de hoogte van deze kosten.

Voordat de opdrachtgever moet betalen stuurt TROA een gespecificeerd overzicht waar de redelijke vergoeding op is gebaseerd, met een redelijke betalingstermijn.

Is de opdracht verstrekt door meer dan één persoon? Dan is ieder van de opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de redelijke vergoeding in de gevallen omschreven in deze algemene voorwaarden.

Artikel 15 – Wat gebeurt er als een tot stand gekomen koopovereenkomst niet tot uitvoering komt?

Het kan zijn dat de opdracht tot bemiddeling is vervuld, de koopovereenkomst is getekend en opschortende en ontbindende voorwaarden (inclusief de wettelijke bedenktijd) zijn uitgewerkt. Maar als een van de partijen niet meewerkt aan de uitvoering, resulteert de koopovereenkomst toch niet in een daadwerkelijke overdracht. In zo’n geval heeft TROA recht op de afgesproken commissie, tenzij de opdrachtgever aannemelijk maakt dat TROA tekort is geschoten en dat daardoor de koopovereenkomst niet tot uitvoering komt.

Artikel 16 – Wat gebeurt er als de onroerende zaak aan een van de eigenaren, de partner of een derde wordt toebedeeld?

In sommige gevallen wordt een woning (of ander object) toebedeeld aan een van de eigenaren, de echtgenoot of partner terwijl de bemiddelingsopdracht tot verkoop nog loopt. De opdracht eindigt daardoor. TROA mag dan de redelijke vergoeding in rekening brengen ter hoogte van de commissie. Als bijvoorbeeld bij een echtscheiding (beide partners bezitten 50% van het huis) een van de partners zijn of haar deel aan de ander toebedeelt, wordt de redelijke vergoeding berekend over 50% van de waarde van het huis. Dit principe geldt ook als de eigenaar een deel van het huis aan een derde schenkt. TROA en de opdrachtgever kunnen andere afspraken maken over hoe de redelijke vergoeding berekend wordt bij toedeling.

Artikel 17 – Wat gebeurt er als de opdrachtgever overlijdt?

  • Als de opdrachtgever de enige opdrachtgever is, eindigt de opdracht bij overlijden, tenzij de erfgenamen de opdracht willen handhaven.
  • Zijn er meerdere opdrachtgevers, dan eindigt de opdracht als één van hen overlijdt, tenzij de andere opdrachtgever de opdracht wil handhaven.
  • TROA behoudt zich het recht voor om de redelijke vergoeding in rekening te brengen bij de erfgenamen.

Artikel 18 – Kan het zijn dat u na beëindiging van de opdracht TROA toch nog commissie moet betalen?

Als na beëindiging van de bemiddelingsopdracht er toch een koopovereenkomst tot stand komt, geldt het volgende. De opdrachtgever moet TROA de redelijke vergoeding betalen als TROA bewijst dat die overeenkomst het gevolg is van zijn dienstverlening of dat een overeenkomst is uitgebleven omdat de opdrachtgever heeft gehandeld in strijd met wat verwacht mag worden van een goed opdrachtgever. TROA heeft dan recht op de overeengekomen commissie, dan wel de redelijke vergoeding, dan wel een redelijk deel daarvan, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt.